«متد» از سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را با محوریت پژوهشهای علوم انسانی آغاز کرد و در ادامه با برگزاری بیش از ۹۰ دوره آموزشی و کارگاههای مسئلهیابی در سراسر کشور، به یکی از مراکز پیشرو در آموزش و ترویج رویکرد مسئلهمحور بدل شد.
متد نه صرفاً یک اندیشکده است، نه تنها یک گروه جهادی، و نه یک مرکز آموزشی صرف؛ بلکه ترکیبی میان نظر و عمل است که مأموریت خود را «شناسایی مسئلههای اولویتدار، اولویتبندی نظاممند مسائل، و کمک به حل علمی و بومی آنها» تعریف کرده است. میزهای تخصصی متد در حوزههای مدیریت دانش، اقتصاد و تولید، خانواده و جمعیت، سلامت و نظامسازی، نمونهای از این تلاشها هستند.


اندیشکده فناوری نرم دانشگاه امام صادق (ع) از سال ۱۴۰۰ با هدف گسترش مرزهای دانش در حوزه فناوریهای نرم و توانمندسازی حکمرانی نوآورانه شکل گرفت. این اندیشکده بر پیوند علم، فرهنگ، مدیریت و سیاست تمرکز دارد و با ساختاری متشکل از شوراهای تخصصی و ۱۳ هسته فناور، تلاش میکند الگوهای بومی و نوآورانهای برای حکمرانی فرهنگی و اجتماعی ایران اسلامی طراحی کند.
ماموریتهای آن شامل توسعه دانش فناوری نرم، ارائه خدمات پژوهشی و آموزشی، حمایت از نخبگان و کارآفرینان، مستندسازی تجربیات بومی و ایجاد زیستبوم نوآوری در عرصه نرمافزارهای اجتماعی و فرهنگی است.
مدرسه عالی روششناسی در کنار اندیشکده فناوری نرم و مرکز توسعه دانش مسئلهمحوری (متد)، سه ضلع یک مثلث علمی–عملی را شکل میدهند.
اندیشکده فناوری نرم: تولید دانش و طراحی الگوهای نرم در سطح حکمرانی.
متد: تمرکز بر مسئلهیابی، آموزش مسئلهمحوری و ورود به حل مسائل واقعی جامعه.
مدرسه عالی روششناسی: آموزش تخصصی روشهای تحقیق کمی، کیفی، آمیخته و آیندهپژوهی برای تربیت پژوهشگران توانمند.
این همافزایی به ما امکان میدهد تا از دل پژوهشهای دانشگاهی به میدان عمل اجتماعی برسیم و از بطن مسائل جامعه، مسیر تولید دانش و طراحی الگوهای بومی را هموار کنیم. هدف ما ساده اما بلندپروازانه است: پرورش پژوهشگرانی مسئلهمحور که بتوانند آینده ایران اسلامی را با دانش، روش و خلاقیت بسازند.